Qbuzz zet met Kreeft Opleidingen in op vakmanschap

Ruim 1000 buschauffeurs van Qbuzz in Groningen, Zuidoost Fryslân en Drenthe worden door Kreeft Opleidingen getraind voor de wettelijke nascholing voor beroepschauffeurs Code 95. De busmaatschappij wil hiermee nadrukkelijk inzetten op vakmanschap: tevreden klanten, veiligheid in het verkeer en duurzaamheid.

Kreeft Opleidingen en Qbuzz

'Koffie en diesel, dan komt het goed.´ Dat is de uitkomst van een intern onderzoek dat Qbuzz heeft gedaan onder de eigen chauffeurs in de drie noordelijke provincies, naar wat zij zélf belangrijk vinden in hun vak. "Naast koffie en diesel noemen de chauffeurs klantvriendelijkheid, het schoon houden van de bus, de omgang met collega's, het verstrekken van reisinformatie en de veiligheid in het verkeer als belangrijkste kenmerken van hun vak. Die zaken komen allemaal terug in de nascholing die wij voor de chauffeurs verzorgen", vertelt Gert-Jan Kreeft, directeur van Kreeft Opleidingen Hoogeveen. "Daarnaast letten we natuurlijk op een duurzame rijstijl, zowel voor chauffeur als materieel."

Speciale bus voor praktijktrainingen

Kreeft heeft een bus omgebouwd waarmee de praktijktrainingen gegeven worden. "We hebben op verzoek van Qbuzz een speciale camera geïnstalleerd waarmee we het kijkgedrag van de chauffeur kunnen registreren. Zo kun je zien of de chauffeur het verkeer en de wachtende passagiers goed in de gaten heeft", legt Kreeft uit. Ook is de bus uitgerust met een zogenaamde G-kracht meter. "We kunnen zo precies zien of de passagiers comfortabel worden vervoerd tijdens de busreis", daarnaast zullen de chauffeurs een verkeersveiligheidstraining volgen op onze slipbaan in Drachten, aldus Kreeft.

Klantvriendelijkheid vergroten

Bij de theorietrainingen worden praktijksituaties uit de dagelijkse praktijk als voorbeeld gebruikt. Kreeft: "Wacht je bijvoorbeeld met wegrijden tot de net ingestapte passagier een zitplaats heeft gevonden? Hoe los je het klantvriendelijk op als de lezer van de OV-chipkaart niet werkt? En hoe gaat de chauffeur om met kinderen die door hun ouders aan hem zijn toevertrouwd? Hoe breng je de boodschap dat je passagiers de aansluiting gaan missen vanwege een verkeersongeluk of wegwerkzaamheden? Deze en andere praktische vragen komen uitgebreid aan bod". Ook sociale veiligheid krijgt een belangrijke plaats in de trainingen. Hoe kan een chauffeur gespannen situaties voorkomen, en: als ze ontstaan: hoe kan de chauffeur daar het beste mee omgaan? Kreeft: "Die trainingen geven we op het TT-Circuit. We werken daar met speciale trainingsacteurs die allerlei situaties uit de dagelijkse beroepspraktijk kennen en zeer realistisch naspelen."

Kreeft Opleidingen spreekt de taal van de chauffeurs

Pieter Buikstra, Hoofd P&O van Qbuzz: "Kreeft Opleidingen kwam bij de aanbesteding als beste uit de bus, ze spreken de taal van de chauffeurs en dat spreekt ons aan en dat maakt dat ze zich onderscheiden van andere opleiders. Kreeft kreeg van Qbuzz een hoge waardering toegekend op vele aspecten. Qbuzz zorgt met deze opdracht aan Kreeft Opleidingen voor een flinke injectie in de noordelijke economie. Deze week zijn de eerste trainingen gestart met chauffeurs uit Hoogeveen en Meppel. Daarna bezoeken we alle andere standplaatsen met de speciaal geprepareerde bus." Kreeft levert de chauffeurs voor 1 juli 2015 bijgeschoold en getraind af.



Naar overzicht